nedeľa 1. apríla 2007

čo je to rasizmus - moja prvá lekcia..

.. som prišiel do juho-rakuskeho mestecka Villach. Je to take male mestečko
pri trojkríži hraníc talianska slovinska a rakúska..
Na stanicu som prišiel o desiatej večer a môj vlak odchádzal o 1nej ráno, tak reku kaša nuda skapem.
Kráčam si s batôžkom, v ňom opalovací krém, šlapky a dva balíčky cíg, už ani keš ani nálada a hlavne energia.

Rovno na prvom nástupišti si sedí dredatý černoch, možno tak 30, týmto snedým krásavcom
nikdy neodhadujem vek. Oni totiž vek nemajú, nepočítajú na západy slnka ani na výdychy,
počítajú na radosť.. Celá definícia inej kultúry.

Sadám k nemu na cigu reku vypadá ukecane chalan aspom nezaspím.. Camara pochádza z Gambie, je to sympatický
rasta, ale fakt že rasta, nepotreboval by ani kúsok oblečenia ani vlasy ani čiernu kožu len ten pohlad očí.
Vyprávame sa o afrike, ja priznávam že z jej histórie viem hovno a on pomaly a jasne vysvetluje. Nechytá
sa však konkrétnych osôb v politike lebo jak on vraví, je to to najnepodstatnejšie na vývoji ľudstva.
Hovorí o ľudoch, o spoločnosti, o každom.. Né že prisťahovalci či kresťania, furt len ľudia..

Hovorí mi o zmenách čo u nich nastali, o tom jak to koho postihlo a tak.. jaký je tam život, jakú farbu
má piesok na pláži, čo tam húlia, jak sa ludia správajú.. žiadne makroekonomické ukazovatele ani úroveň
zdravotníctva v jeho hodnotení nehrajú rolu.

Vypráva mi o tom, že jeho krajina je slobodná, bez vojen, nie bohatá a vlastne preto je tu. Precestoval
hore dolu európu, bol v amerike aj ázii a od '99 žije vo viedni.. chce aby jeho deti mohli ísť na výšku
ak budú chcieť, tak jak chcel on a nemohol.

Camara si vzdychol, na jeho tvári trošku podradný výraz, zrazu mi pripadal jak otrok. Vypráva ďalej, o
tom jak ide hladať krajinu kde budú šťastné jeho deti. Doma chudoba, vo viedni dokázal založiť rodinu,
maká na stavbe.. druhý by pičoval, on je rád. vraví že zarobí tolko, že si ešte odkladá.. decká pôjdu na školu..
Škoda len že musí odísť.. reku prečo, on krátka reč o rasizme v rakúsku a sústredenom nacionalizme čo tu
prekvitá..

Medzitým sedíme v podzemí stanice, non-stop putika. krátky rozhovor so starým hipíkom čo prejebe svoju podporu
každý mesiac na pivo a známky, nežral asi rok podla toho jak pozeral na tú moju pizzu.. šak som mu aj dal.
jo ináč, chalan videl že nemám keš tak ma zobral na pivo pizzu a tak.. staral sa omňa jak o vlastného..

no s tým rasizmom sme si najprv trochu nerozumeli.. vravím mu že u nás je to tiež napiču, že sa mu tiež
môže stať že mu nácek rozjebe papulu lebo smrdí.. a on úpne pomaly vysvetluje že to neni o náckoch v mestách
ale o myslení všetkých.. vraví mi o tom že skinheads ako takí sú nič, že spoločnosť živý rasizmus a že
je celá zodpovedná, že potláčanie náckov nepomôže, že všetci musia pochopiť, že každý jeden je human being.
toto slovo, zopakoval ho asi stokrát, som mal vryté v šedej kôre mozgovej do nasledujúceho rána.

No k tomu rasizmu, Camara zrazu vstal a hovorí poď, i'll show you racism~

scéna druhá: stojíme pred stanicou a zapalujeme cígo, okolo prechádza policajné auto v pravidelných intervaloch.
Stále to isté, vnútri blondýnka tak 40, špatná, sama, no typická rakušáčka..
Sú už dve preč, vlak príde o 5tej, má meškanie. Auto prechádza znova, chalan namňa pozrie, usmeje sa a
hovorí mi mávaj, mávaj.. Tak sa otočíme smerom na auto a ležerne zamávame na policajtku, obaja naraz
že Hellooou... On teraz stojí chrbtom k odchádzajúcemu autu, ja čumím naňho a sledujem tú bielu dodávku..

C Už stojí?
D Ne, nezastaví..
C Už stojí?
D Nato sa vyjebú
C Ne, na teba sa vyjebú
D Už stojí..

dodávka sa otočila a zastala tak 30 metrov od nás, Camara poťahuje z cigy so slovami 'ani nedofajčíme..'
Jak odhadzujem cigu zo stanice vychádzajú dvaja nejaký kriply, jeden vypadá jak z časopisu
alpský junák ročník 1970, s tabakovou fajkou v papuli, druhý, jeho ešte nenápadnejší kolega v čiernej
koženej bunde a rifliach, obaja výraz jak tý kamaráti inšpektora REXa..

Chytia negríka za boky, ojebú ho o stenu a hučia naňho že pôjde s nimi.. Ja pozerám jak kokot, z papule mi
ešte stále vychádza dym a Camara pičuje nech ho pustia.. v tom dobieha policajtka, tá krásavica, a ukazuje
namňa prstom, že heeej ty si to videl, 'ten (ticho) namňa mával..' Ja reku noó, šak mával som tiež, že o čo ide?
Policajt namňa hučí že či sme spolu lebo som sa odvážil zastať sa masného negra. V tom Camara mení stratégiu hry..
spúšťa na typlov plynulou nemčinou (angličtina u černocha v rakúsku je koledovanie si) a vyťahuje z vačku
rakúsky občiansky. Pičuje že už roky je občanom, policajti v momente dva kroky dozadu a reči typu 'tud mi lajd herr..'

Došlo mi napiču, pozerám na tých kokotov, pýtam sa prečo sa nelegitimovali keď sú v civile, pičujem im
že policajti by mali ludí chrániť a ne buzerovať..

Pôvabná blondínka kontruje: Ty si videl že mi ukázal prst! Pozerám jak kokot, reku robí si piču.. Pýtam
sa jej, že či je podla nej normálne že policaj klame aby niekoho zjebal.. Černoch popri tom nevšímajúc si
tých fízlov mi s kludom v hlase vysvetluje, že je to stratégia tunajšej polície.. Nič neurobíš ale mi
ťa aj tak dostaneme, pokrčíme ťa, dojebeme ti charakter a ty spravíš chybu.. Každý by spravil..

Priznám sa že na jeho mieste jednému z nich určite prijebem. Lenže preňho by to znamenal koniec v tejto krajine a
najskôr aj v celej EU. Ja by som vyrobil akuráť škandál o zlom slovákovi, možno stĺpček v novom čase..

Ešte dávam fízlom nejaké posmešné reči o tom do by to mal byť policajt, čo by mal robiť a jak sa chovať,
on im nakladá že si práve zo svojich daní zaplatil rasistický útok, ja sa pýtam prečo neriešili aj mňa..

Policajti sa ospravedlňujú a odchádzajú.

Verte mi, nikdy ste nevideli tak poníženého človeka. S takou divnou vibráciou v hlase mi hovorí že čo je
v rakúsku neprekročil ani len rýchlosť. Že chápe že mrte negrov tu predáva drogy a neviem čo ale nevie
prečo sa k nemu nechovajú ako k človeku. Trošku sa nasilu usmeje, potom kútiky klesajú naspäť..
Hovorí mi.. 'si takto idem po parku a stretnem kamoša, sadnem k nemu na lavičku a dáme cigu, v tom momente
sa tam vynoria dvaja fízli, vidia dvoch negrov a dobre im to dajú.. okej kámo, že nemám si všímať,
lenže moja dcérka čo sa nato pozerala z preliezok si to všímala až moc.. jak jej to mám vysvetliť?
Jak z nej mám vychovať dobrého človeka, prečo by mala pozerať na bielych že sú zlí'
preňho sme totiž šeci mi biely gádžovia HUMAN BEING

Ešte dlho kecáme šak času je dosť, nakoniec po mrťehodinovom meškaní sadáme do kupáku. Chalan ešte kúpil
mne aj sebe pár ladových čajov na cestu, lahám na jednu stranu kupé on na druhú,
deň končí a začína naraz..

Spíme vo vláčiku trmácajúcom sa rakúskou krajinou, celý vozeň je zaplnený spiacimi cestujúcimi vyčerpanými
z nekonečného meškania vlaku.. je asi 7 hodín ráno a ja sa budím na šialený krik...


príbeh číslo tri: Len biely je tu človek..
otváram oči, stále ležím, pozerám na Camaru on tiež rozliepa oči civíme na tučného chlapíka ktorý zjape niečo
o polícii a vybehol z kupé von.. my jediné že 'wo'd'fak??' čumíme na seba, reku nejaký prijebaný s odpáleným
deklom..
o pár sekún nato do kupé vošli dvaja policajti, chytili kamoša a ťahali ho von z kupáku..

v tomto momente, neviete si predstaviť jak som sa hambil.. ne preto že som biely ale preto že títo ludia
boli príslušníkmi rovnakej kultúry, európskej, vyspelí a bohatí členovia EU.
Negra schmatli a tlačili von, chytil som fizla že hééj nech ti nejebe..

Policajt sa namňa otočil a začal kričať jak hysterka, načo som mu vypičoval a to nebolo šetko..
Razom som videl svoj obraz jak pri klinickej smrti, v ruke som držal slovenský cestovný pas, zlatistý
dvojkríž na zelenom podklade a týpkovi som dával najavo že som Slovák a keď si to nechce somnou
riešiť na ambasáde nech sa ukludní.. Haluz že, by som nikdy nečakal že práve teraz sa prejaví moja
národná hrdosť, lenže v tom momente som ďakoval celému chaosu sveta že žijem v tak úžasnej krajine ako slovensko..

Camara to postupne ukludnil tým že začal dávať po nemecky, ukázal občaňák, poslal ich dopiče že nech sa ho nechytajú.
Problém nastal jednoduchý, tlsťoch fašistický čo žije zjavne ešte v tretej ríši mal dve miestenky..
jednu na jeho strane, druhú na mojej. Vošiel do kupáku, videl spiaceho dobša a spiaceho negra..
celý problém bol v tom, že sa negra bál dotknúť a mňa nejak neriešil, bál sa lebo je čierny, lepra istá..
tak začal hučať načo sme sa mi začali budiť a negrik keď zajebal prvú vetu v angličtine že 'wo'd'fak' tak
týpek rovno volal fízlov.. Priamo pred policajtami sme chceli vysvetlenie, načo ten arogantný dedo
zahlásil toto: "Je čierny, hovoril anglicky, je jasné že je to zlodej!"...

ostal som obarený, pozeral som sa do jeho hnusných zahmlených očí a cítil som nenávisť..
Camarove srdce musí byť oproti môjmu čisté ako kryštál, lebo ja by som mu rozbil papulu hneď jak to dopovedal.

Policajti sa typicky ospravedlnili, od nás išli zasa hlášky že za cestovný lístok v hodnote 60 eur
si chalan zaplatil bitku.. Rovnaký lístok jak tam mal každý, lenže u tohoto človeka nestačilo..

Zvyšok cesty sme čumeli na toho rakušáka, Camara sa ho x-krát pýtal, prečo ho nepovažuje za HUMAN BEING,
prečo si myslí že je zlý, prečo prečo prečo.. on ticho mlčal, číta nemecký bulvár

Prišli sme do Viedne, bolo asi 10 hodín ráno, dali sme cigu, odprevadil ma na vlak, dal mi číslo že reku
raz mi ukáže skutočnú nočnú viedeň a potom ja bratislavu.. a každý sme sa pobrali iným smerom..

Pred týmto všetkým sme 10 dní žili-spolunažívali s veľkou Senegalskou rodinou v Taliansku, nestretol som sa
tam ani s jedným náznakom nejakého rasizmu.. V rakúsku som nestačil chápať.



No povedať som chcel iné.. viete jak vypadal ten fašou z vlaku? Takto:





Free Image Hosting at www.ImageShack.us

mohol by to byť kludne môj dedo, tvoj foter, ta blonďatá piča bola tiež iste skvelá žena.. aj tí dvaja tajní iste už odhalili aj skutočný zločin, pomáhali chytiť lúpežníkov..
Nemusíš byť zlým človekom, iba v istých veciach pomýlený.. rasista..

a keď bude takáto väčšina spoločnosti, a priznajme si že podvedome takí sme, budú existovať aj skinheadi, antifa a podobné prijebané organizácie..

Tento článok som nepísal ja. Bol prevzatý z inej stránky.

Žiadne komentáre: